Deadlines veroorzaken meer stress voor recruiters dan voor de kandidaat

Als recruiter voor een multinational, ben jij verantwoordelijk voor de instroom van het personeel. Het is jouw taak om inhousedagen te vullen, de werving en selectie op je te nemen en uiteindelijk om geschikte trainees in te laten stromen. De druk vanuit het management neemt toe en het is aan jou de taak om zo snel mogelijk geschikte kandidaten te werven. Hiernaast stijgt de vraag naar hoogopgeleide jonge talenten en hierdoor neemt stress voor recruiters toe. De druk vanuit het management neemt toe en het is aan jou de taak om zo snel mogelijk geschikte kandidaten te werven. Hoe sneller hoe beter zou je zeggen, maar zo denken kandidaten er helaas niet over. Kandidaten zijn ontzettend deadline gedreven en melden zich op het allerlaatste moment aan voor recruit events en wachten tot een paar dagen voordat een vacature dicht gaat met aanmelden. 

Moongro schakelt tijdens een data gedreven campagne wekelijks met recruiters en hierdoor ervaren wij ook deze stress. Onderzoek van de Erasmus Universiteit zoekt de reden bij impulsiviteit, maar waarom kandidaten zich op het laatste moment aanmelden is niet exact te achterhalen. Wel zien wij in onze data steeds terug dat kandidaten, ondanks veel bezoekers op vacaturepaginas en veel kandidaten die naar het sollicitatieformulier gaan, zich last-minute aanmelden. 

Zo zien wij in onze data over de afgelopen 6 maanden, dat bij recruit events zoals business courses en inhousedagen, twee weken voor de deadline sluit, 15% van alle kandidaten zich heeft aangemeld. In de laatste week meldt 40% van de kandidaten zich aan. En maar liefst 60% van alle kandidaten meldt zich in de laatste drie dagen aan.
Hetzelfde zien wij terug bij traineeships, bij deze vacatures meldt 56% van alle sollicitanten zich in de laatste drie dagen voor de vacature sluit zich aan. 

Maar hoe kun je er als recruiter dan wel voor zorgen dat kandidaten zich op tijd aanmelden? Om zo jouw stress en die van het management te verminderen? Er is geen directe oplossing voor dit probleem, maar het probleem kan wel verminderd worden door intern verwachtingen te schetsen en ten alle tijden goed te communiceren. Bij klanten vertellen wij altijd aan het begin van de campagne dat een groot deel van de kandidaten op het laatste moment solliciteren en dat het normaal is als er een paar weken voor de deadline minder aanmeldingen zijn dan verwacht. Vervolgens is het aan de recruiter om dit door te communiceren aan het management en is het belangrijk om wekelijks contact te houden over de vorderingen van de campagne! Als jij als recruiter de cijfers en kennis hebt tijdens de campagne, kun je gemakkelijker aan het management uitleggen waarom de aanmeldingen op zich laten wachten. Hiernaast is het ook belangrijk om de kandidaten die binnenkomen tussentijds te beoordelen: hebben de kandidaten de juiste studierichting?

Tips om last-minute aanmeldingen te minimaliseren zijn om bijvoorbeeld meerdere deadlines in te stellen. Wat je eigenlijk doet hiermee is de huidige deadline naar voren te halen, en na de deadline de vacature weer open te doen op de oorspronkelijke deadline. Hierdoor zullen kandidaten eerder de druk voelen om te solliciteren. En zal jouw stress minder worden. Wat ook helpt is om schaarste te benadrukken in de vacaturetekst, dit zien wij ook terug in onze campagne teksten. Een zin als ‘’Er zijn nog een aantal plekken beschikbaar’’ haalt de kandidaat over om eerder te solliciteren.

Wil je meer weten over onze inzichten en data over hoogopgeleid talent of ben je geïnteresseerd in een samenwerking met Moongro? Neem dan contact op via +31 20 421 5118 of mail naar info@moongro.com.