Meten is weten; data in recruitment

31 oktober stond bij Moongro in het teken van de kennissessie ‘meten is weten; data in recruitment’. Ons eigen kantoor vormde het toneel voor ras-Moongronians en data-specialisten Mitch Voskuilen en Leroy Schrijvershof, die de aanwezigen meer inzichten zouden verschaffen in de mogelijkheden die data recruitmentbureaus kan bieden.

Big data vindt haar oorsprong in Silicon Valley. Grote bedrijven merkten jaren geleden al dat websitebezoekers een website niet alleen meer zien als een bron van informatie. Een website moest voortaan in allerlei andere behoeftes voorzien.  Om voor een optimale online ervaring te zorgen, werden gegevens van de websitebezoekers verzameld. Deze gegevens werden gebruikt om te bepalen waar bezoekers afhaakten en consumentbehoeftes in kaart te brengen. Hierbij is het wel belangrijk dat de data kwalitatief is; het lukraak verzamelen en verwerken van gegevens heeft geen toegevoegde waarde en neemt daarnaast veel tijd in beslag.

Tegenwoordig speelt big data een rol in bijna elk bedrijf met een online platform. Zo ook in de wereld van recruitment. De recruiters bij Moongro gebruiken verschillende tools om het recruitmentproces zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

UTM

Voor een recruiter is het belangrijk om te kunnen zien hoe de kandidaten de vacature hebben gevonden. Zo kan immers bepaald worden of de wervingsmethode moet worden aangepast. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van een Urching Tracking Module, in de volksmond ook wel een UTM genoemd.  Website A plaatst op haar eigen website een URL die naar website B leidt. Achter deze URL wordt een UTM-tag geplakt. Website B kan in verschillende statistiekenprogramma’s, waarvan Google Analytics de populairste is,  precies zien welke bezoekers via website A zijn binnengehaald. Deze methode maakt het voor recruitmentbureaus als Moongro mogelijk haar toegevoegde waarde te bewijzen.

Google Analytics

Google Analytics is één van de populairste tools die wordt gebruikt om allerlei websitestatistieken inzichtelijk te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal bezoekers op een pagina gedurende een bepaalde periode, het aantal pagina’s dat de gemiddelde gebruiker bekijkt en het aantal minuten dat een gemiddelde bezoeker de pagina bekijkt.  Heel handig om te bepalen of de vacaturetekst moet worden aangepast!

De recruiters bij Moongro maken gebruik van tal van andere tools, waaronder Google Tag Manager en Hotjar, die allemaal op hun eigen manier van waarde zijn.

Benieuwd naar de tools die jouw organisatie van nieuwe inzichten kan voorzien? Neem dan contact op met thijs.bootsman@moongro.com