Vraag & Antwoord Sessie: Wat is inbound recruitment marketing in een notendop?

This post was originally published on the Candarine blog, which offers insights on talent engagement using inbound, relationship-building strategies and proven content marketing methods.

Inbound marketing en recruitment marketing zijn beide veelvuldig besproken, maar zelden in relatie tot elkaar. Wat is inbound recruitment marketing in een notendop?


Kort gezegd is inbound recruitment marketing een methodiek en serie van acties die werkgevers in staat stelt om relaties met talent op te bouwen, zelfs voordat dit talent klaar is om te solliciteren op beschikbare posities-of voordat de werkgever posities beschikbaar heeft. Door de inbound methodiek te gebruiken worden bedrijven veel pro-actiever in hun aanname proces en kunnen ze aan de hand van deze methodiek de aanstaande kandidaten indelen op basis van engagement niveaus.

Waarom zou mijn bedrijf inbound recruitment marketing moeten implementeren?
De belangrijkste beweegreden om hiervoor te kiezen is dat u de verschuiving kan maken van een reactieve naar een proactieve recruitment aanpak en tegelijkertijd door het huidige rumoer van de markt heen kan breken, waarmee het talent van tegenwoordig overspoeld wordt. Er komt vandaag de dag een overdaad aan informatie op ons af, in het bijzonder online. En sinds het zoeken naar banen in groten getale toenam online, zijn recruiters hier ook niet meer weg te denken. Denk aan alle berichten die men krijgt van LinkedIn of andere vacaturesites. Om door dit rumoer van de markt heen te breken en als werkgever relevant te zijn voor individuen, is het belangrijk om individuele gedragseigenschappen en demografische kenmerken te begrijpen en te benutten. Overeenkomstig hebben marketingafdelingen al meer dan 10 jaar geleden hun strategie gewijzigd van push naar pull. De klant speelt een centrale rol in de campagnes, in tegenstelling tot de aanbieding of het bedrijf zelf. De meest progressieve werkgevers realiseren zich inmiddels ook dat recruitment vergelijkbaar is met het moderne sales proces, waar marketing een essentiële rol speelt en marketingactiviteiten afgestemd moeten worden op de specifieke interesses, alsmede de klantlevenscyclus fase van de doelgroep.

Echter als we recruitment marketing en employer branding campagnes onder de loep nemen, blijkt dat 99% van de content gefocust is op de werkgever zelf. Deze content is alleen interessant voor mensen die al geïnteresseerd zijn in het desbetreffende bedrijf of actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Dit betekent dat de meeste campagnes bedoeld om talent aan te trekken, slechts een klein deel van deze doelgroep bereiken. Bedrijven die effectiever en efficiëntere recruitment processen willen, zullen hun aanpak moeten wijzigen-of in ieder geval beginnen met het testen van inbound methoden op kleine schaal. Wanneer dit correct en systematisch gebeurt, kunnen inbound methoden recruiters en managers beter in staat stellen talent aan te trekken die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het werken voor hen en die ook de juiste kwalificaties hebben, in plaats van gewoon willekeurig op zoek gaan naar mensen met X kwalificaties.

Wat vinden kandidaten van inbound recruitment marketing, vooral als ze al een overdaad aan e-mails ontvangen?
Zij worden hier daadwerkelijk door aangetrokken, zolang de berichten voor hen relevant zijn. Anders is het alleen maar meer lawaai. U kunt ervoor zorgen dat uw berichten relevant zijn, door gebruik te maken van ‘back-end’ activiteiten van inbound marketing – bijvoorbeeld met behulp van talent- marktonderzoek en het creëren van goed gedefinieerde kandidaat profielen. Kandidaat profielen kunnen bijzonder nuttig zijn als u 1-5 van de meest belangrijke talent groepen voor uw bedrijf kiest en elk van hen zo volledig mogelijk beschrijft, wat betekent dat u moet weten wie en waar deze mensen zijn. U kunt zelfs als uitgangspunt gebruik maken van een van de vele kandidaat profiel templates die online beschikbaar zijn. Tevens kunt u de juistheid van uw contact database behouden, dit stelt u in staat stelt om uw talent pool te segmenteren en relevante berichten naar specifieke personen te sturen op basis van hun kandidaat levenscyclusfase, interesses, demografische gegevens en andere eigenschappen.

Uiteraard is de kwaliteit van de inhoud een essentiële factor, maar het mag niet de enige factor zijn waar u zich op richt bij het creëren van recruitment marketing campagnes.

Geef me een hands-on voorbeeld van een goed uitgevoerde inbound recruitment marketing campagne. Wat zijn de noodzakelijke stappen en touchpoints? Welke materialen heb ik nodig om dit uit te voeren?
In de eerste plaats is goed marktonderzoek en een goed begrip van uw kandidaat profielen nodig. Vervolgens moet u uw inhoud rond solide gegevens en gepersonaliseerde berichten opbouwen.

Om de meest effectieve inbound recruitment marketing campagnes te maken, is het zeer belangrijk om het concept van de “candidate journey” te begrijpen-in andere woorden, de stappen of stadia die een individu doorgaat voordat ze daadwerkelijk solliciteren naar een baan of een uitnodiging accepteren om met een recruiter te praten. De candidate journey bestaat uit drie fasen:

Wanneer u een inkomende campagne creëert, moet u bepalen op welke kandidaat profielen u zich richt en op welke levenscyclusfase. Als uitgangspunt voor inbound campagnes is het het meest voorkomend om zich te richten op de kandidaten in het Awareness stadium. Op dit punt wordt er content gecreëerd dat zich op de belangen van uw doelgroep richt (zoals gedefinieerd door uw kandidaat profielen). Deze content is niet gericht op het aanprijzen van een bepaalde baan of op de positionering van uw bedrijf als werkgever. Het gaat hier om het creëren van content die een beroep doet op de behoeften, interesses en belangen van uw doelgroep. Blog posts en sociale media berichten kunnen perfecte mediums zijn om mee te beginnen. Het doel van de campagne is om contactgegevens te bemachtigen van mensen die geïnteresseerd zijn in uw content. U doet dit door uw content te begeleiden met inschrijvingsformulieren. In aanvulling op de blog posts en social media berichten, kunt u aanbiedingen voor e-books, webinars of events toevoegen. Na het ontvangen van contactgegevens (met toestemming voor gebruik), kunt u beginnen met het opvolgingsproces door het aanbieden van extra content met betrekking tot zijn / haar interesses. Hierdoor wordt de persoon naar het Consideration stadium verplaatst, waar employer branding en authenticiteit een belangrijke rol spelen.

OK, je hebt me overtuigd. Ik wil inbound recruitment marketing graag een kans geven. Hoe ga ik aan de slag?
We raden u aan om te beginnen met kleinschalige projecten en campagnes (vooral in zeer grote of complexe organisaties). Door dit te doen stelt u zichzelf in staat om nauwkeurig resultaten te meten en vervolgens een sterke business case op te bouwen voor bredere implementatie op basis van de resultaten.

Voordat u begint, is het echter van cruciaal belang om de inbound recruitment marketing methodiek te onderzoeken en te begrijpen. Er zijn veel online bronnen om u hierbij te helpen. U kunt ook trainingen bijwonen; er zullen verschillende trainingen plaatsvinden in enkele Europese en Amerikaanse steden dit en volgend jaar. Deze eendaagse sessies bevatten boordevol nuttige informatie, materialen en hands-on learnings die u kennis laten maken met de fundamenten van inbound recruitment marketing en proactive hiring, kandidaat data management, content marketing voor recruitment, procesautomatisering en andere topics. Deze trainingen zijn speciaal ontworpen voor kleine groepen en zullen een adviserende benadering aannemen, door het aanpassen van de “How To’s” aan de situatie van een specifiek bedrijf.