Zesduizend hulpkrachten staan klaar voor uitvoering steunpakket, maar niemand die ze wil

Op donderdag 16 maart is er een artikel geplaatst in het Financieel Dagblad over het initiatief dat Welten, Hubper, Dukers & Baelemans en Moongro zijn gestart om de noodmaatregelen betrokken partijen te helpen bij de verwerking van alle aanvragen. Bekijk hier het artikel op FD.nl.

 

Instanties als de Belastingdienst, het UWV en de rijksdienst RVO handelen de aanvragen af met eigen personeel.Foto: Peter Hilz/Hollandse Hoogte

Instanties als de Belastingdienst, het UWV en de rijksdienst RVO handelen de aanvragen af met eigen personeel.Foto: Peter Hilz/Hollandse Hoogte

In het kort
Ondernemers maken massaal gebruik van nieuwe corona-steunregelingen bij de overheid. Recruiters hebben de krachten gebundeld om hiervoor mensen op te leiden en aan te bieden.Tot nu toe blijkt de overheid ze niet nodig te hebben.
Recruiters en detacheerders hebben zesduizend mensen paraat staan om de overheid te helpen bij de hausse aan corona-steunaanvragen. Maar niemand heeft ze nog nodig. Instanties als de Belastingdienst, het UWV en de rijksdienst RVO handelen de aanvragen af met eigen personeel, van afdelingen die minder te doen hebben.

De hulptroepen zijn bij elkaar gebracht door een gelegenheidsverbond van twee bedrijven: Moongro, een banenplatform voor 'hoogopgeleiden', en Welten, een detacheerder van financieel personeel die ook opleidingen aanbiedt.

Stoomcursus
'Zodra wij hoorden dat de overheid een pakket steunmaatregelen voorbereidde, dachten wij dat hiervoor duizenden extra mensen nodig zouden zijn,' zegt Moongro-oprichter Oscar Bieleveld. In de derde week van maart stuurde hij een oproep naar enkele tienduizenden mensen in zijn database, met de vraag wie beschikbaar is. Na twee weken hadden ruim 6000 studenten en afgestudeerden aan HBO en WO hun cv ingestuurd.

Intussen maakten de opleidingsbedrijven onder de paraplu van Welten een online stoomcursus voor noodzakelijke vaardigheden. Welten-directeur Chris Baelemans polste zijn vaste contacten bij de overheid en de financiële instellingen, om hun behoefte te peilen. 'De Belastingdienst, het UWV, de banken, allemaal reageerden ze enthousiast', zegt hij.

Telefoon bleef stil
Daarna bleef het stil. Eerst kreeg Baelemans te horen dat het aanbod te vroeg kwam. 'Ze konden hun behoefte aan personeel nog niet inschatten. Eerst moest duidelijk worden wat de steunregelingen zouden worden.'

Maar toen de regelingen twee weken later bekend waren, blééf het stil. Hij kon het moeilijk geloven, maar elke instantie die hij belde gaf dezelfde reactie: we doen het voorlopig even met eigen mensen.

Andere afdelingen springen te hulp
Uitkeringsinstantie UWV heeft nu, bijna twee weken na introductie van de speciale deeltijd-ww, waarbij het loon van werknemers voor 90% wordt vergoed, al 91.000 aanvragen binnen gekregen. Ook werden al 14.000 telefoontjes van ondernemers beantwoord. In een reactie laat het UWV weten weten dat dit 'grotendeels' gebeurt met het bestaande personeel. 'Mensen van andere afdelingen, die het nu minder druk hebben, zijn te hulp gesprongen', aldus een woordvoerder. Ook is het aanvragen van de deeltijd-ww grotendeels geautomatiseerd.

Op deze manier houden ook Economische Zaken en de Belastingdienst hun dienstverlening overeind. Voor de TOGS-regeling (Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren), die €4000 uitkeert aan een bedrijf dat zwaar is getroffen door de corona-crisis, hebben zich al ruim 92.000 ondernemers gemeld. En er is al €215 mln uitgekeerd. Ook dit wordt afgehandeld met eigen mensen. 'Vooral voor het beantwoorden van telefoontjes springen collega's uit andere delen van het departement bij', zegt een woordvoerder van EZ.

Veel automatisering
Ook bij EZ is een groot deel van het werk geautomatiseerd. Er zijn wel tien IT-krachten ingehuurd voor het geval de servers overbelast raken, aldus de woordvoerder.

De Rabobank, die net als de andere grootbanken veel aanvragen krijgt voor het uitstel van kredietaflossingen, heeft evenmin extra mensen nodig. 'We schuiven intern met capaciteit', zegt een woordvoerder, 'en we proberen de meeste aanvragen geautomatiseerd te behandelen.'

Welten en Moongro houden hun zesduizend hulpkrachten voorlopig paraat, zeggen ze. 'Het is één ding om nu snel veel aanvragen in ontvangst te nemen', zegt Bieleveld. 'Maar als straks honderdduizenden uitkeringen worden uitbetaald en gecontroleerd, dan zijn er zonder twijfel meer mensen nodig.'